لیزر درمانی و زیبایی

|
لیزر درمانی و زیبایی

لیزر یک اشعه پرانرژی است که می تواند انرژی خود را به طور کاملاً انتخاب شده به بافتهای موردنظر جهت درمان منتقل کند.لیزر پوست با توجه به فواید ارزنده ای که دارد، امروزه به عنوان بهترین راهکار درمانیبرای رفع اسکار، جای جوش، خال، واریس، استریا، درمان بیماریهای پوستی، جوانسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و توانسته رضایت تعداد بی شماری از مراجعه کنندگان را به دست بیاورد. در ادامه برخی از مهم ترین مشکلات پوستی را که توسط لیزر درمان می شود، عنوان می کنیم.

لیزر درمانی و زیبایی

از قدیم‌الایام در گوش‌مان خوانده‌اند که همیشه وقت برای جبران هست اما ما می‌گوییم خیر! برای جبران زیبایی وقت کم است.

اسم زیبایی که به میان می‌آید سمت و سوی افکار همگی به سمت زیبایی و سالم بودن پوست می‌رود، خصوصا پوست صورت! لذا نا‌گفته نماند که پوست خوب، اعتماد به نفس، عزت نفس، روحیات اجتماعی و شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و این موضوع بر همگان روشن است. افرادی که دارای پوستی چروک یا بیماری‌های پوستی هستند به مشکلاتی چون گوشه‌گیری، انزوا، شرمندگی و کاهش اعتماد به نفس و هزاران مشکلات جسمی و روحی دیگر منجر می‌شوند.

در این مقاله از کلینیک زیبایی هورسام شما را با روش لیزر درمانی و زیبایی جهت درمان بیماری‌های پوستی آشنا می‌کنیم، زیرا‌ شما لایق بهترین‌ها هستید.

لیزر چیست؟!

این دستگاه توانسته با استفاده از تقویت طول موج خاص امواج نورانی و متمرکز کردن آن‌ها در یک نقطه، باعث اثر درمانی در آن نقطه گردد. متمرکز کردن امواج باعث افزایش انرژی و قدرت نفوذپذیری امواج شده، همچنین منجر به افزایش انرژی گرمایی هم می‌شود که این عوامل در درمان مهم است‌.

کاربرد لیزر درمانی و زیبایی

امروزه با استفاده از این تکنولوژی، پزشکان طعم راحتی در درمان را چشیده و به توانایی درمان مشکلات همچون رفع چین و چروک، جوانسازی، لایه‌برداری سطحی و عمقی، لیفتینگ و جوان‌سازی، رفع مو‌های زائد صورت و بدن، رفع لک‌های پوستی، رفع کک و مک، رفع بعضی خال‌های سطحی، رفع جای زخم، رفع جای جوش و آکنه، پاک کردن تاتو، رفع ترک‌های پوستی حاملگی، کاهش وزن، افزایش وزن، درمان ضایعات عروقی، درمان ماه گرفتگی، رفع واریس، سفت کردن پوست و رفع افتادگی پلک و تیرگی زیر چشم دست یافته‌اند.

انواع لیزر

در لیزر درمانی و زیبایی از مدل‌های مختلف لیزر استفاده می‌گردد. طول موج نور لیزر، مدت زمان تابش پالس‌ها و نحوه‌ی جذب لیزر توسط پوست از جمله عواملی می‌باشند که کاربرد‌های هر لیزر را از یکدیگر متمایز می‌کنند. به طور کلی دو دسته لیزر داریم:

۱_ لیزر‌های تهاجمی: لیزر دی اکسید کربن( Co2) و لیزر اربیوم ایتریوم آلومینیوم گارنت( Er: YAG).

۲_ لیزر‌های غیر تهاجمی: لیزر رنگی پالس( PDL) و لیزر اندیاک( Nd: Yag) و لیزر الکساندرایت.

لیزر درمانی و زیبایی
لیزر درمانی و زیبایی

لیزر‌های تهاجمی یا غیر‌ تهاجمی؟!

در لیزر‌های تهاجمی یا ابلاتیو با استفاده از طول موج بسیار شدیدی که اشعه لیزر به پوست می‌تاباند، به راحتی لایه‌برداری انجام می‌شود. این دستگاه پس از برداشت لایه بیرونی پوست که دچار مشکل است، باعث تحریک لایه‌های زیرین و تولید هرچه بیشتر کلاژن در پوست می‌شود‌.

بخاطر لایه‌برداری و نازک شدن پوست پس از اتمام لیزر، ناحیه‌ی مورد نظر توسط لایه‌ای از کرم پوشانده و سپس بانداژ می‌شود‌. اینکار به پوست اجازه‌ی بهبود و تولید کلاژن یا به عبارتی تشکیل پوستی نرم و مستحکم را می‌دهد. همانطور که دیدید از این نوع لیزر عمدتا در رفع چین و چروک و بهبود پوست استفاده می‌شود‌.

نوع دیگر لیزر درمانی و زیبایی غیر تهاجمی یا نان ابلاتیو بوده، اما باز هم کار لایه‌برداری پوست را انجام می‌دهد. این لیزر با تولید گرمای مناسب باعث لایه‌برداری سطحی پوست می‌شود. همین طور که می‌دانید بعد از لایه‌برداری لایه‌های زیرین ساخت کلاژن را افزایش داده و باعث کشیدگی و سفت شدن پوست می‌شوند که از این نوع لیزر به خاطر کم بودن درجه‌ی لایه‌برداری آن بیشتر در رفع خطوط و چین‌های ظریف پوست و رفع آسیب‌های خفیف تا متوسط ایجاد شده‌ در پوست، استفاده می‌شود.

هر لیزر چه نوع مشکلی را درمان می‌کند؟!

همانطور که گفته شد دارای انواع مختلفی لیزر هستیم؛ بنابراین در اینجا به بررسی نوع، کاربرد درمانی و عوارض آن‌ها می‌پردازیم.

لیزر دی اکسید کربن( Co2)

کاربرد این لیزر در جوان‌سازی پوست می‌باشد، اما امروزه دستگاه‌های پیشرفته‌تری ساخته‌اند که با توجه به عوارض کمتر و بهبود سریع‌تر آن‌ها از این نوع لیزر زیاد استفاده نمی‌شود. عوارض این دستگاه بیشتر و برای بهبود به زمان بیشتری نیاز دارد و از جمله عوارض آن می‌توان به پیگمانتاسیون، درد، خارش، احساس سوزش، قرمزی پوست و اسکار اشاره کرد.

این لیزر درمانی و زیبایی در درمان سرطان پوست، اسکار‌های آکنه، رفع چین و چروک‌های عمیق، برداشتن خال‌های مادرزادی، زگیل، خال‌های گوشتی، رفع افتادگی پوست، رفع میخچه و بقیه آسیب‌های نور شدید آفتاب کاربرد دارد.

لیزر درمانی و زیبایی
لیزر درمانی و زیبایی

لیزر اربیوم ایتریوم آلومینیوم گارنت( Er: YAG)

این لیزر جز لیزر‌های تهاجمی بوده ولی عوارض آن از لیزر  Co2 کمتر و زمان بهبود آن نیز بیشتر است. از جمله عوارض آن می‌توان به قرمزی، ورم و کبودی اشاره کرد که برای بهبود به یک الی دو هفته زمان نیاز دارند.

از این نوع لیزر در درمان پیگمانتاسیون، اسکار‌های آکنه، آسیب‌های آفتاب‌زدگی، چین و چروک‌های سطحی و متوسط، خطوط ظریف و خال‌ها می‌توان استفاده کرد.

لیزر رنگی پالس( PDL)

از انواع لیزر‌های غیر تهاجمی می‌توان به لیزر درمانی و زیبایی رنگی پالس با عوارض کم آن اشاره کرد. در واقع هنگام استفاده از این لیزر دردی همچون برخورد کش لاستیکی به پوست در فرد ایجاد می‌شود. هدف این لیزر رگ‌های خونی و منقبض کردن آن‌ها است و باعث ایجاد قرمزی، پیگمانتاسیون موقت و کمی کبودی می‌شود که این عوارض حدود چند ساعت بعد از درمان از بین می‌روند.

کاربرد‌های درمانی این دستگاه در درمان واریس، برداشتن خال‌های مادرزادی، رزاسه، پارگی مویرگ، رفع ترک‌های پوستی، ضایعات عروقی و رفع خطوط پنجه کلاغی و ظریف دور چشم می‌باشد.

لیزر اندیاگ (Nd: Yag)

لیزر اندیاگ از نوع غیر‌ تهاجمی بوده و با استفاده از تولید گرما، سلول‌های تخریب شده را از بین می‌برد. از این دستگاه به علت میزان موفقیت پایین در درمان مشکلات پوستی، درمان دردناک و احتمال بازگشت عارضه بیشتر برای رفع مو‌های زائد استفاده می‌شود.

لیزر الکساندرایت

یکی دیگر از موارد لیزر درمانی و زیبایی  لیزر الکساندرایت است. این لیزر غیر تهاجمی درمان فتوترمولیزی دارد یعنی با استفاده از نور یا فتو باعث گرم شدن ناحیه‌ی مورد نظر (ترمو) و سپس تخریب یا لیز یا از دست دادن آن بافت می‌شود. کارایی آن بالا و دارای عوارض کمی همچون درد در طی فرآیند درمان، ورم، قرمزی، خارش پوست و حتی گاهی تغییر در رنگدانه‌های پوست می‌باشد.

از این دستگاه در رفع لک‌های قهوه‌ای آفتاب سوختگی، خال‌های مادر‌زادی، پیگمانتاسیون، ضایعات رنگدانه‌ای و واریس استفاده می‌شود. کاربرد دیگری که استفاده از این دستگاه را زیاد کرده است رفع مو‌های زائد و تاتو می‌باشد.

لیزر درمانی و زیبایی
لیزر درمانی و زیبایی

عوارض لیزر درمانی و زیبایی

عوارضی که لیزر به بدن شما وارد خواهد کرد بسیار جزئی و نا‌چیز خواهند بود و بعد از مدت زمان کمی هم از بین می‌روند و اگر به متخصص پوست مراجعه کنید از این عوارض کاسته‌ خواهد شد. برخی از این عوارض شامل:

  • قرمزی و سوزش پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • آسیب دیدن چشم‌ها
  • عفونت پوست

و تعدادی عوارض نادر آن عبارت‌اند از سوختگی و تاول، اسکار و جای زخم و رشد بیش از حد مو می‌باشد.

 

سخن آخر

اگر قصد انجام لیزر درمانی و زیبایی دارید، باید فرد درمانگر حتما تخصص کافی را داشته و بتواند بهترین روش لیزر را انتخاب کند، همچنین می‌بایست از دستگاه‌های بروز و استاندارد استفاده کند تا عوارض جانبی آن کم شود. بنابراین پیشنهاد ما به شما مجموعه کلینیک زیبایی هورسام با کادری مجهز و توانمند است تا تجربه‌ی داشتن پوستی زیبا را برای شما به ارمغان بیاوریم زیرا که شما ارزشش را دارید.

درخواست مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *